perjantai 30. joulukuuta 2016

Paavi, anoppi ja mie

Paavi Franciscus murjaisi vitsin: 
"Kuten tiedätte, minulla ei ole anoppia. Tiedän kuitenkin jotakin kanssakäymisestä anopin kanssa, koska olen jatkuvassa konfliktissa Paholaisen kanssa."

Vatikaanin päämies innostui jatkamaan: 
"What's the difference between in-laws and out-laws? Out-laws are wanted."

Eräässä toisessa puheessaan paavi sanoi: 
"Kuten kaikki tiedämme, täydellistä perhettä ei ole. Täydellistä aviomiestä ei ole eikä täydellistä vaimoa." Pienen taidepaussin jälkeen katolisen kirkon nokkamies jatkoi: "Ei nyt aleta edes puhumaan täydellisistä anopeista."

Minulla on hyvät välit anoppini kanssa. Ensimmäinen joululahja häneltä oli venäläinen klassikko: Dostojevskin Idiootti. Olen lukenut sen kolmesti ja pidän siitä, vaikken ymmärrä puoltakaan. Erään kerran anoppi tokaisi keittiössä: "Hanne-Mari se on aina ollut niin ahkera. Jaakko, te täydennätte toisianne! Eikun, herranen aika, en minä tarkottanut!"

Kerran anoppi oli meillä tapansa mukaan auttelemassa: leipoi, luki lapsille sun muuta. Vierailun päätteeksi vein hänet juna-asemalle. Junan lähdettyä selvisi, että olin laittanut anopin matkaamaan Seinäjokea kohti, kun olisi pitänyt laittaa Jyväskylän suuntaan.

Mitenkäs se oli: onko se paavi erehtymätön vai eikö?


Ei kommentteja: